Thursday, January 13, 2011

Si Pemikir

Sebenarnya lil Zahin sepatutnya dinamakan dengan nama lain iaitu Muhammad Al-Harith. Nama Harith tu memang dah lama saya berkenan. Sejak 3-4 tahun sebelum lil Zahin wujud lagi. Haha. Maksud nama tu pun elok iaitu yang kuat/berusaha. Maksud nama tu based on apa yang terjumpa di internet la.

Masa lil Zahin dalam perut pun duk panggil dia 'baby' atau 'Harith'. Hehe :P

Tapi bila ditanya pada Ustaz Man yang pernah beri selusuh bersalin dulu tu, dia kata nama Harith tu kalau tak sebut betul-betul nanti makna dia akan jadi lain. Yelah kan, bunyi 'th' kat hujung tu kadang akan jadi 's' pulak nanti. Tu dah bawak maksud lain dah tu. Sebab ejaan yang sepatutnya diberi perhatian ialah menggunakan huruf jawi kan.

Disebabkan family saya sepakat kurang berkenan dengan maksud nama yang mungkin tersalah panggil tu, jadinya saya kenalah cari nama lain.

Ummi saya suggest nama 'Zahin' sebab dia suka sangat nama tu. Maksudnya pun elok dari apa yang kami baca di dalam buku iaitu yang cerdik. Saya pun suka nama tu cumanya saya adik saya yang nombor 5 tu namanya Zarin Zulaikha. Bunyinya dekat sangat nanti nak panggil konfius pulak. Lagipun saya tahu ada classmate adik saya nama dia 'Zahin' jugak. Hehe.

Tapi sebab takde nama lain dah yang saya berkenan masa tu, saya pun fikir-fikir saya rasa macam kena pulak nama tu dengan lil Zahin. Sebab dia nampak cerdik je sebagai seorang bayi yang baru lahir masa tu jadi saya pun setuju lah. Mungkin nama tu memang untuk dia. Sori lah saya memuji anak sendiri kat sini tapi tu adalah berdasarkan pengalaman saya lah. Saya takdelah cakap anak orang lain tak cerdik kan hehe.

Bila refer balik Ustaz Man, dia kata nama 'Zahin' ialah yang bijaksana atau pemikir. So akhirnya dapatlah nama budak ni Muhammad Az Zahin :)


Ejaan Muhammad Az Zahin dalam jawi


Lil Zahin si pemikir :D

Edited: Letak banner Contest Nama Baby Saya yang dianjurkan oleh Idma Textile.

14 comments:

  1. alahai zahin,
    mmg cerdik kot dak tecik ni..
    tgk gmba dia sume dah mcm budak besa dah..
    comeeyyy sgt..
    ;)

    ReplyDelete
  2. tiuttnye die..

    eh nad, nk tau x?
    masa tgah peknen az-zahin one of name in my list.. sebab makna die best

    az-zahin
    ar-rayyan
    az-ziqri

    hehe tu adalah yg tersenarai...
    seb bek letak ar-rayyan kan? kalau x, dah sama nama anak kite

    ReplyDelete
  3. ALA CUTENYER...TGH BERPIKIR KER YUNK..

    ZAZA DULU PON ADA BERCITA2 NAK LTK NAMA BABY HARITH JGK..
    HARITH FARISH HAFIZI..HUHU..

    P/S:SORY CAPSLOCK
    ZAZA TGH BUAT KEJE

    ReplyDelete
  4. hehe sgt kena dgn gmbr yg zahin tonjolkan hehe ;D

    ReplyDelete
  5. cute baby akak
    pose pun dah ala2 pemikir tue kak.=)

    ReplyDelete
  6. he looks like what he meant to be =)

    ReplyDelete
  7. hehe pose pon dh gaya pemikir tu..

    insyaAllah die akan jd budak yg bijak sbb tiap2 ari umi die dok panggil zahin (bijaksana). cm doa la gak tu kan :)

    ReplyDelete
  8. hehe...zahin, ble nak blk lagi cn tgk cek oh:)

    ReplyDelete
  9. wah best betul ek..zahir memang tengah berfikir eh tu..huhu

    ReplyDelete
  10. salam perkenalan :)

    our baby just gap 1 months. hehe.

    Zahin so cute..

    ReplyDelete
  11. nad

    ooo baru tau zahin tu maksudnya pemikir jugak ye...yg akak tau maksud cerdik je
    btw,meh amik tag kat blog akak ye

    ReplyDelete
  12. sori dear...tag tuh kat link ni ye http://ourdreamsoflifecontest.blogspot.com/2011/01/baby-muka-blurrr.html

    ReplyDelete
  13. nice.. tengs join. goodluck Baby Zahin :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails