Friday, September 24, 2010

Si Kecil Sudah Berat

Harini kandungan saya sudah mencecah 37 minggu 4 hari. Tadi pergi checkup kat KTS buat kali ketiga. Heret sekali Ummi saya, Abah, dan 2 adik-adik ke KT hehe. Tapi diorang tak teman la saya pergi checkup kan. Diorang drop je saya dan Encik Gajah kat KTS lepas tu pegi shopping :P

Berat Ummi & Baby

Berat sekarang sudah 66 kg; total weight gain ialah 16 kg hoho. Selamat Hari Raya :P

Berat baby pun naik banyak jugak la since last checkup 2 weeks back. Naik 0.5kg menjadikan berat baby 3 kg sekarang. Baby pun raya sama ngan Ummi :D

Lepastu kena nasihat dengan doktor suruh jaga makan sebab baby senang naik berat dia especially di akhir-akhir pregnancy macam sekarang. Dia pesan kena kurangkan pengambilan gula, contohnya nasi etc. Memang sejak balik kampung ni apa yang dihidangkan itu la yang saya makan. Tak limit dah macam kat Kerteh sebelum ni :P

Dia risau baby besar sebab saya ada lagi 3 minggu until due date. Dahlah saya ni tinggi pun sedang-sedang aje katanya, jadi baby pun berat kena lah sedang-sedang aje hehe. Kalau tak jaga makan, baby boleh naik up to 0.5 kg per week!


Risaunya saya, cepatlah baby keluar! Susah jugak nak control makan kot :P

Makin Aktif

Haish, tapi dari pembacaan saya kalau baby kurang bergerak tu salah satu tanda-tanda dia nak keluar dah. Tapi si kecil dalam perut ni macam makin aktif nampaknya sejak akhir-akhir ni. Ish3, susah la Ummi kalau macam ni :P

Tapi masa saya lahir dulu berat saya 3.4 kg! Ummi saya dahlah lagi rendah dah kurus dari saya. Hehe.

17 days to go. Semoga saya berjaya meng-control makan :P

10 comments:

  1. wahh 3kg berat tu. last tuesday i check at 36 weeks, my baby naik sekilo dari the last check up. dah jadi 2.6kg hehe. total weight gained 10kg. bole tahan berat jgk la ihihi. seumur idup tak penah merasa berat lebih 40kg haha.

    ReplyDelete
  2. wah2 kak.. best nyer... xsabar nakdeliver kan...
    kdg2 xsmpai 3kg pun bby, jgn isau tau... xmkn time2 ni rugi tau, lpas ni pantang lagi xleh makan.. hehehe.. :) tahniah2...

    ReplyDelete
  3. wahh..nk dkt dah tu...
    raya ni mmg makan tak ingat kan..
    take care ya mommy

    ReplyDelete
  4. Nad,ye ke dah 3kg,i tak taatu lagi baby dah berapa sekarang..check up this week berat i turun 1kg,tapi makan banyak jer..i pun rasa baby dah berat ni..i pun kena sound ngan dr untuk supaya control makan..hehe..tapi selera makin menjadik2 jadik nih :)

    ReplyDelete
  5. biasanya berat baby yg discan doc tak sama ngn sebenar..less or more dlm 10%..mcm sy hr tu scan 3.20 kuar 3.0kg jer..sy pun rendah..doc bimbang takut takleh bersalin normal tp Alhamdulillah kuasa Allah kn..ada akak sblh tu lg rendah dr sy..baby dia bump bump 3.5kg..normal juga.Ya pnting skrg selalu doa yer..biar dipermudahkan!!

    ReplyDelete
  6. nad,

    i dont even know berat baby brape kg until one day before tu scan die ckp 3.5 kg. doc cakap ralat kurang atau lebih dalam 500 gram. tu standard calculation diorang..tp doc ckp shouldn't be 3.8 - 4kg ..

    tapi bile kuar 3.4kg :) so ralat 100g less.. total berat naik dlm 20kg kot. tp berat turun byk takpe :D malu gak nk ckp kat org naik 20kg but dont care skrg!! asalkan dpt kurus skrg

    ReplyDelete
  7. good luck :) tak lama lg aje tu baby nak keluar..

    ReplyDelete
  8. nanti lps bersalin kita BF betul2 ye bg kurus balik.ainul pun dh naik 13kg.hihiihii.36w berat baby 2.3kg.Doc pun ckp baby kecik.ikut genetik la tu.ainul lahir pun 2.3kg je.
    take care ye..nanti baby dh kuar ngtau ye:)

    ReplyDelete
  9. dell,
    baby nad masa checup 35 week berat 2.5kg. lebey krg ngn dell nye baby lah. jaga2 makan tau. kang jadi cam nad nye baby lak 2 weeks lg :P

    rizaros,
    mak sedara kak nad pun ada bgtau mcmtu jugak, ada beza dlm 200g dgn berat sebenar hehe..

    Miss N,
    memang sedap makan time raya pastu kat kampung lak tu. hehe, u too :)

    Mrs Nageb,
    hehe susah kn nak control?

    Shikin,
    harap2lah less, bukan more! haha. thx shikin!

    delia,
    hehe mmg bes bila kurus ke badan asal semula pas kawen!

    Liza,
    hehe thanks :)

    Ainul,
    insyaAllah kita BF betul2 k! wah kecik nye dia masa lahir~

    ReplyDelete
  10. atas keluasan tulang pelvis(betul ke name bnda alah ni??) anda..saya jenis y tinggi..167cm..anak pertama 3.75 sangkut..sbb???ruang nak kua kecik..kalo ikutkan, punggung besar je..anak besar sbb nya??doc bile g check up asek kate baby kecik,makan lagi..time lahir,bertuah budak..cam baby umo 2buland aa..bnda dalam giut...cuma ALLAH y tahu..insya ALLAH tak de pe2

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails