Wednesday, May 14, 2008

Cerita di Pejabat

Informatica Training

Bermula Isnin lepas hingga hari ini, aku menyertai Informatica Training yang telah dikendalikan dari India oleh seorang associate dari sana. Bakal Project Manager ku telah mengaturkan training ini kerana kami akan menggunakan Informatica untuk projek kami nanti. Oleh kerana perbezaan waktu selama lebih kurang 2 jam setengah, training itu dijadualkan bermula pada jam 1:30 tengahari sehingga 7:30 petang waktu Malaysia iaitu 11:30 pagi hingga 5:30 petang waktu India. Training ini akan berakhir esok. Hari Jumaat pula mungkin akan ada hands-on training.

Aku agak teruja untuk belajar new ETL tool sebenarnya. Tapi setelah 3 hari ber-training, aku rasa agak kecewa kerana aku kurang faham dengan Bahasa Inggeris nya yang bagiku terlalu dipengaruhi loghat negaranya. Tambahan pula cara dia berkomunikasi seperti malas mahu mengeluarkan kata-kata dan kebanyakan waktu kurasakan ayatnya tidak jelas. Dan kebanyakan waktu kurasakan diulit. Ya, sangat bosan dan mengantuk! Mujurlah ku sudah menyediakan diri sebelum ke training itu dengan belajar sendiri secara teorinya minggu yang sudah. Walaupun tidak menyeluruh pembacaanku itu namun ia kurasakan amat membantu. Aku juga tidak meletakkan harapan yang tinggi esok untuk training itu. Yang kutunggu-tunggu adalah hands-on training. Itu yang lebih penting bagiku.


Job Confirmation

Pejam-celik, pejam-celik, rupanya sudah hampir satu tahun aku melangkah ke alam pekerjaan. Tanggal 18 Jun ini cukuplah setahun aku bergelar seorang pekerja di syarikat itu. Aku dan rakan-rakan yang memulakan kerja di situ sebagai fresh graduate akan ditukarkan kepada permanent staff setelah setahun bekerja di situ. Ada beberapa prosedur yang perlu kami lalui. Dan tadi beberapa orang dari kami telah berjumpa dengan reporting manager untuk membincangkan soal ini. Aku pun turut tidak terlepas. Berdebar juga rasanya bila berjumpa reporting manager lebih-lebih lagi untuk membincangkan soal-soal prestasi kerja. Tambahan pula, inilah kali pertama aku melalui pengalaman seperti ini. Alhamdulillah, tidak banyak yang perlu aku risaukan kerana semuanya berjalan dengan lancar. Namun aku masih tidak tahu adakah aku bakal menjadi permanent staff di situ atau tidak. Ku doakan yang terbaik untuk diriku dan rakan-rakanku, insyaAllah. Namun, bila kakiku melangkah keluar dari bilik reporting manager tadi, kepalaku sudah sarat memikirkan tentang short-term, medium-term, and long-term objective ku! Dan aku juga membayangkan keluargaku yang bakal dibina nanti :P Haih~ semakin jauh perjalanan, semakin banyak yang dipelajari, namun semakin banyak yang perlu difikirkan dan semakin berat tanggungjawab yang perlu dipikul. Nanti-nantilah aku fikirkan tentang itu. Mari layan anime! :P

1 comment:

  1. huh..pink jugak hg ni rupanya..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails