Saturday, March 01, 2008

Saman di hari Sabtu

Malam tadi tido sangat nyenyak mungkin dengan bantuan hujan yang turun bermula malam tadi sampai pagi tadi..n sampai tengahari pun hari masih redup kat Bangi ni..bes..harini tak kemas rumah sangat sebab masih tak larat sebab gastrik yang menyerang 2-3 hari yang lalu. Hari ni bangun Alhamdulillah, rasa dh sehat skit berbanding sblm ni.

My housemate ajak pegi jual surat khabar lama dekat dengan Hentian Kajang. Aku on jer tapi x ckp lak kat dia nak g kul bape. Arini aku perlu servis kete n amik duit utk bayar sewa umah dan lain2. Sejak bangun dr tdo kul 9:45 am tu berehat2 lagi depan tv sambil tgk cenel E sampai la lepas zuhur. Pastu br stat basuh baju jap n jemur sampai la kul 4 ptg. Dh setel hal baju, bersiap2 nak kua ngan housemate.

Memula g PKNS sebab housemate nak g kedai dia n bayar gaji kat pekerja2 dia. My housemate ni ade kedai alat2 jahitan kat situ. Pastu beli2 brg yg nak dibeli skit n pastu br g jual surat khabar lama kitorg. Ni first time kitorg g tempat jual surat khabar lama tu. Masa sampai, tak masuk pun kat dlm tempat tu sebab tempat tu nampak meragukan je aku rasa. So benti depan pintu pagar dia yg terbukak tu jer. Tempat tu berpagar zink. Aku intai kat dlm pagar tu, kat dlm pagar tu nampak la besi2 n longgokan mcm sampah tp rasanya kertas terpakai yg diorg beli kot.

Aku ckp kat osmet supaya dia g tanya betul ke diorg beli surat kabar lama? br je osmetku bukak pintu, dtg la 2 org India/Bangla ke kete aku. osmet aku trus tak jadi kuar n bukak sket jer pintu kete (sebab takut) n the 2 guys tanya "Ada barang ka?". huh mcm nak jual dadah jer bunyinya..pastu kitorg tunjukkan old newspaper yg kitorg bawak tu n diorg angkut bawak masuk dlm..aku tgk diorg angkat senang giler paper2 yg aku letak lam kotak tuh. kitorg angkat punyelah susah payah.huhu. pastu tggu jap n sorg laki tu dtg balik n kasi RM4.20. ok la tuh, bleh beli 2 bungkus roti gardenia size kecik utk umah kitorg.hehe..

Kami g servis kete jap kat bengkel kat Fasa 4. dh setel tuka minyak itam n oil filter, bergerak pulak ke Warta utk beli pil kesihatanku. masa nk cr parking tu mmg agak ssh sbb ramai la plak arini kat warta nih.isk.pastu aku tgk ramai park kat belah kanan jalan.biasanya org park belah kiri jalan. arini org park di kedua2 belah bahu jalan. aku nampak space utk park belah kanan jalan n aku park jer lagipun aku nak g kejap jer. pastu bile dh beli2 brg n nk g kat kete, dr jauh aku nampak kete polis n dia punya lampu kat atas tu nyala2. aku dh cuak sebab kete polis tu park agak dekat ngn kete aku. pastu aku ckp la kat osmet, n dia ckp suh g cepat2 kat kete sbb kalo polis nampak kite dh kat kete, biasanya dia lepaskan je n xjadi saman. aku pun cepat2 la g kat kete n waktu aku tgh nak stat kete, sorg pakcik polis tu dtg n suh aku tggu sebab dia nak tulis saman utk kete aku. Aku pun merayu la n ckp la aku park sekejap jer kat situ n org len ramai lagi park kat situ. dia ckp aku menghalang lalulintas n teruskan tulis saman. dia suruh aku g kat polis trafik kajang (utk byr saman) kalo tak silap aku.aku ulang2 ckp yg aku park kejap tu tapi dia tak layan. aku tanye la dia berapa inggit kene saman? tu pun dia tak jawab gak. agaknye dia tatau kot sbb aku perpemikiran bahawa dia jarang melakukan tugas tu sbb dia malas.aku bengang giler!! sebab masa tu tak sampai lagi turn kete aku utk disaman.sebab dia nampak aku dh kat kete, dia trus dtg kat kete aku n saman kete aku dulu pastu br la dia saman kete yg sepatutnye disaman dulu. argh!!

bile dh siap dia tulis saman, dia pass kat aku, aku pun drive balik dengan marah giler n terbawak kete laju sbb takleh handle. dlm kete aku senyap jer sbb tgh tahan marah.aku cuba pk positif utk menenangkan perasaan aku tapi tak berjaya. sampai dh nk dekat umah br aku ckp ngn osmet aku tu.dia pun marah gak sbb bajet2 mmg tak kene saman. pastu dh smpi umah aku trus call gajah n citer kat dia sume2 yg berlaku tadi. aku termenangis sbb aku geram sangat kat polis tuh.sambil nanges sambil maki polis tuh.huhu.bile aku citer barula aku pasan polis yang saman aku tu dia pakai baju biru, bukan baju putih mcm polis trafik tuh. n aku tak sign pun kat aku nyer surat saman tuh. (first time kene saman, tatau kene sign ke tak). aku pun rasa lega skit sbb gajah ckp ade gak saman yang invalid cthnye polis trafik takleh kaco/saman org yg tinted kete, maksudnye bukan dlm bidang kuasa dia. aku tggu je kot dlm beberapa hari lagi n try check kat DAPAT ade ke tak saman tuh...

pakcik polis yang menyakitkan hati tu mengingatkan aku ttg pakgad utp yang menyakitkan hati n hanya rajin menyaman studen2 dan tidak menghiraukan bende2 yg lebih penting seperti keselamatan pelajar2.n diorg rajen saman ikut 'musim' (mungkin musim takde duit). sama la mcm polis tu gak. rajin bermusim. dia rajin sebab time ngundi dh nk dekat.selama ni aku park situ tak pnah lak kene saman. hampeh giler..apa yg aku terkilan sgt ialah sebab pakcik tu tak mengendahkan apa yg aku ckp.at least jawab la apa yg saya tanya, pakcik.bukan wat dek jer!
damn!

1 comment:

  1. seb baik x maki polis tuh depan2, kalo x sure kena satu lg saman iaitu memaki penguatkuasa.

    dulu time tgk kat tv3 pasal penguatkuasa undang2 garis kuning kat KL, ratus2 saman gak diorg dapat kasi saman..gile kayo den mcm tuh. haha~

    pastu ada laks satu adegan dimana, driver pompuan maki hamun polis dpt lg satu saman..jadi ada la 2 saman yg pompuan tuh dapat. haha~

    hati2 la ek bila berhadapan ngan polis, kadg2 ada yg mintak hulur skit kalo nak lepas.

    huhu~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails